Na jaren van onzekerheid is het zover: per 1 juli 2025 zijn elektrische steps (e-steps) eindelijk legaal toegestaan op de openbare weg in Nederland. Dit betekent wel dat alleen goedgekeurde modellen de straat op mogen. De primeur is voor de Selana Alpha, de allereerste e-step die een officiële RDW-typegoedkeuring en kenteken kreeg. In dit artikel lees je wat de nieuwe wetgeving inhoudt, welke strenge eisen eraan verbonden zijn en wat dit betekent voor step-liefhebbers in Nederland.
Nieuwe wetgeving per 1 juli 2025: dit zijn de regels
Vanaf 1 juli 2025 worden e-steps in Nederland beschouwd als bijzondere bromfietsen. De overheid heeft de wetgeving aangepast zodat elektrische steps aan vergelijkbare regels moeten voldoen als snorfietsen. Het belangrijkste onderdeel van de nieuwe wet is de kentekenplicht: elke goedgekeurde e-step moet een klein blauw kentekenplaatje voeren. Dit kenteken begint met de letter E – een nieuwe kentekenreeks speciaal voor e-steps.
Dankzij deze registratie is in één oogopslag te zien dat de step RDW-goedgekeurd en veilig bevonden is, en wordt handhaving een stuk eenvoudiger. Bovendien kunnen gebruikers hun step nu verzekeren tegen wettelijke aansprakelijkheid (WA), iets wat vóór de kentekenregistratie niet mogelijk was.
Naast de kentekenplicht gelden er strikte gebruiksregels voor elektrische steps op de weg. We zetten de belangrijkste regels op een rij (bron: rijksoverheid.nl):
Maximale snelheid: 25 km/u. Een e-step mag niet harder kunnen rijden dan 25 km per uur. Dit komt overeen met de snorfiets-categorie.
Minimumleeftijd bestuurder: 16 jaar. Je moet ten minste 16 jaar oud zijn om met een e-step de weg op te mogen.
Geen rijbewijs nodig. Voor het besturen van een e-step is geen rijbewijs vereist.
Geen helmplicht. De bestuurder hoeft géén helm te dragen op een goedgekeurde e-step (Opvallend: dit is een uitzondering vergeleken met bromfietsen; e-steps vallen onder aparte regels waarbij de helmplicht niet van toepassing is.)
Verplichte WA-verzekering. Je moet de e-step verzekeren voor wettelijke aansprakelijkheid voordat je de weg op gaat. Bij aankoop van een nieuwe legale step krijg je een meldcode om een verzekering af te sluiten, vergelijkbaar met andere gemotoriseerde voertuigen.
Kentekenplaat verplicht. Elke toegelaten e-step moet voorzien zijn van het officiële blauwe kentekenplaatje met beginletter “E”. Dit plaatje is klein (ongeveer 10×12 cm) en toont direct dat de step RDW-gekeurd is. Zonder kenteken mag de step niet de weg op.
Alleen op het (brom)fietspad. Met een e-step moet je op het fietspad (of bromfietspad) rijden en zoveel mogelijk rechts houden. Op de stoep rijden is niet toegestaan. E-steps horen net als fietsen tussen het overige verkeer op het pad of de rijbaan waar bromfietsen mogen.
Handen aan het stuur. Net als voor alle bestuurders geldt dat je geen elektronische apparaten in de hand mag houden tijdens het rijden. Bellen of muziek luisteren mag alleen handsfree.
Niet onder invloed. Het is vanzelfsprekend verboden te rijden onder invloed van alcohol, drugs of zware medicijnen. Dezelfde strenge verkeersregels gelden voor e-stepbestuurders als voor automobilisten en fietsers.
Belangrijk om te benadrukken is dat alleen RDW-goedgekeurde modellen legaal de weg op mogen. Heb je een e-step die niet officieel is goedgekeurd, dan mag je daar niet mee de openbare weg op. Het is niet mogelijk om achteraf zelf een kenteken aan te vragen voor een niet-goedgekeurde step, zulke steps kun je dus beter van de straat houden. De politie kan optreden: wie toch met een illegale step rijdt, riskeert een boete of zelfs inbeslagname van het voertuig. Met andere woorden, de nieuwe wet geeft ruimte aan e-steps, maar alleen binnen het strikt gereguleerde kader.
Eerste legale e-step op kenteken: Selana Alpha
De allereerste elektrische step die officieel de weg op mag, is de Selana Alpha: Een model van Nederlandse bodem. Na zes jaar worstelen met regelgeving en bureaucratie is het startupbedrijf Selana erin geslaagd om hun e-step als eerste door de keuring te krijgen. Op 1 juli 2025 ontvingen de oprichters Chingiskhan Kazakhstan en Max Schalow op het ministerie van Infrastructuur het allereerste e-stepkenteken. Minister Robert Tieman (Infrastructuur & Waterstaat) noemt het “echt een mijlpaal” en monteerde persoonlijk het blauwe plaatje met de code E-01-BBD op de step. Vanaf dat moment is de Selana Alpha officieel toegelaten op de openbare weg.
De Selana Alpha is niet zomaar een step, maar een zeer compleet uitgerust voertuig. Het model is voorzien van alle verplichte veiligheidsfeatures en meer. Denk aan goede verlichting, twee onafhankelijke remmen, richtingaanwijzers (knipperlichten) én een achteruitkijkspiegeltje: allemaal zaken die je op een goedkope huis-tuin-en-keuken-step niet terugvindt. Ook heeft de step slimme functies: ontgrendelen gaat via een smartphone-app en de techniek is voorbereid op deelgebruik (vergelijkbaar met het Lynk & Co-concept voor auto’s). Deze uitgebreide uitrusting is nodig om aan de strenge Nederlandse veiligheidseisen te voldoen, maar het maakt de step wel flink duurder dan de gemiddelde e-step in het buitenland. De Selana Alpha kost rond de €1.900.
Toch is de interesse enorm. Volgens Selana hebben ze al meer dan 10.000 pre-orders van klanten die staan te popelen om een legale e-step te bemachtigen. Dat is opmerkelijk, want jarenlang moesten step-liefhebbers in Nederland het doen met illegale stepjes of helemaal zonder. Naar schatting rijden er momenteel circa 300.000 illegale elektrische stepjes rond in Nederland. Mensen hebben bijvoorbeeld in het buitenland een step gekocht of importmodellen gebruikt, ondanks het verbod. Deze groep krijgt nu eindelijk een legale optie, al vergt het een investering in een duurder (maar veilig en verzekerd) voertuig.
Niet iedereen juicht de komst van de e-step overigens toe. Waar minister Tieman spreekt van een “mijlpaal”, uiten sommige lokale bestuurders zorgen. Zo noemt de Amsterdamse verkeerswethouder Melanie van der Horst de toelating van e-steps “een dieptepunt in plaats van een mijlpaal”, ze vreest voor nog vollere fietspaden en risico’s voor fietsers nu er een nieuwe groep voertuigen bij komt. Van der Horst pleit ervoor dat gemeenten de mogelijkheid krijgen om e-steps lokaal te reguleren of te verbieden. Het is dus afwachten hoe steden omgaan met de legale steps, maar landelijk gezien is de weg nu vrij voor deze nieuwe vorm van mobiliteit.
Strenge keuring en vooruitblik
Dat het zo lang geduurd heeft voordat de eerste e-step werd goedgekeurd, komt door de uitzonderlijk strenge keuringseisen in Nederland. De RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) fungeert sinds kort als keuringsinstantie voor deze bijzondere bromfietsen en liet niets aan het toeval over. Het keuringsproces was enorm omvangrijk, bevestigt Selana-oprichter Kazakhstan: er zijn meerdere prototypes gebouwd, ongeveer 600 pagina’s aan documentatie aangeleverd en in totaal enkele miljoenen euro’s geïnvesteerd voordat de stap naar goedkeuring kon worden gemaakt. De RDW keek niet alleen naar het product zelf, maar ook kritisch naar de fabrikant. Er golden dezelfde strenge audit-eisen als voor grote autofabrikanten als Tesla of Mercedes.
Deze behoedzame aanpak heeft een duidelijke achtergrond. In 2018 vond er een tragisch ongeluk plaats met een Stint (een elektrisch kinderopvangwagentje), waarbij dodelijke slachtoffers vielen. Sindsdien zijn de autoriteiten extra voorzichtig geworden met nieuwe elektrische voertuigen op de weg.
Veiligheid staat voorop, hoe frustrerend dat proces ook was voor start-ups als Selana. Uiteindelijk heeft het strenge traject wel gezorgd dat de e-step die nu de weg op mag, aan zeer hoge veiligheidsstandaarden voldoet. “Je herkent een legale e-step aan het nieuwe blauwe kenteken. Met zo’n kenteken weet je zeker dat de e-step veilig is,” aldus minister Tieman. Het idee is dat ongelukken hiermee zoveel mogelijk voorkomen worden en als er toch iets gebeurt, is de aansprakelijkheid netjes via de verplichte verzekering afgedekt.
Wat kunnen we de komende tijd verwachten? De RDW laat weten dat er op korte termijn meer e-steps zullen worden goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg. Diverse fabrikanten, zowel Nederlandse als internationale, hebben al aanvragen ingediend. Toch is de verwachting dat goedkope massaproducten niet snel door de keuring zullen komen. Veel populaire stepjes van rond de €200-€300 (denk aan bekende modellen van bijvoorbeeld Xiaomi of Denver) voldoen simpelweg niet aan de gestelde eisen: ze hebben vaak te kleine wielen, zwakkere remmen, geen richtingaanwijzers of spiegels, en een minder solide bouwkwaliteit. Het duurt dus waarschijnlijk even voordat er een breder aanbod van legale e-steps op de markt komt. Selana heeft met de Alpha een flinke voorsprong genomen. Volgens de RDW zijn concurrenten bezig, maar nieuwe toelatingen kunnen zomaar nog een jaar of langer duren gezien het intensieve traject. De Selana-oprichters merkten de afgelopen jaren dat veel rivalen zijn afgehaakt omdat het proces te zwaar was.
Voor huidige bezitters van een illegale step betekent dit alles dat ze moeten kiezen: ofwel overstappen op een legaal, goedgekeurd model, of hun huidige step (voorlopig) van de openbare weg houden. Zonder goedkeuring krijg je immers geen kenteken, geen verzekering en riskeer je een boete. De nieuwe wetgeving biedt dus kansen om eindelijk legaal te steppen, maar vergt ook aanpassingen. Heb je plannen om een e-step aan te schaffen? Let er dan op dat het model RDW-goedgekeurd is. De RDW publiceert een overzicht van alle goedgekeurde e-steps. Momenteel is dat lijstje nog erg kort, met de Selana Alpha als eerste naam. Maar als de regelgeving zich verder bewijst, zullen daar naar verwachting snel meer merken bij komen.
Kortom: de elektrische step heeft zijn intrede gedaan in het Nederlandse straatbeeld, zij het op een zorgvuldig gereguleerde manier. Na 1 juli 2025 kan je eindelijk legaal rondzoeven op een e-step, mits je voldoet aan alle eisen en investeert in een goedgekeurde step. Voor liefhebbers markeert dit een historisch moment waarop Nederland aansluit bij andere Europese landen: de e-step is niet langer slechts een illegaal speeltje, maar een volwaardig vervoermiddel met een plek op het fietspad. Veel stepfanaten zullen hierop hebben gewacht, en de komende tijd zal blijken hoe snel (en veilig) Nederland de e-step omarmt.