Alles over elektrische steps op één plek
Meer dan 100 e-steps in ons assortiment
Keuzehulp bij de beste e-step voor jou!

Tweede kamer bespreekt toelating e-steps

Afgelopen week heeft de Tweede Kamer een wetsvoorstel besproken dat betrekking heeft op de toelating van lichte elektrische voertuigen (LEVs) op de openbare weg. Wij hebben de uitgebreide notulen doorgenomen en delen in dit artikel de belangrijkste bevindingen.

Aanleiding

Op 20 september 2018 vond er een tragisch ongeval plaats in Oss, waarbij een Stint betrokken was. De Stint is een elektrisch vervoersmiddel dat speciaal ontwikkeld is om kinderen te vervoeren. Bij het ongeval kwamen vier kinderen om het leven en raakten er meerdere kinderen en een medewerker van een kinderdagverblijf gewond. Na het ongeval werd de Stint per direct van de weg gehaald en werden er vragen gesteld over de veiligheid van dit vervoersmiddel.

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft onderzoek gedaan naar de veiligheid van de Stint en concludeerde dat het voertuig niet veilig was en niet aan de wettelijke eisen voldeed. Naar aanleiding van deze conclusie is de toelating van de Stint in 2018 ingetrokken en is er een onderzoek gestart naar de toelatingsprocedure van bijzondere bromfietsen. Nu Elektrische steps en andere licht elektrische voertuigen steeds populairder worden is het noodzakelijk dat er snel nieuwe wet- en regelgeving komt.  

Voorstel LEV kader

De voorgestelde wetswijziging betreft het laten vervallen van de mogelijkheid tot het aanwijzen van bijzondere bromfietsen en in plaats daarvan een kader te introduceren voor lichte elektrische voertuigen. Dit alles heeft als doel om het verkeer veiliger te maken en tegelijkertijd ruimte te geven voor innovatie.

De regering heeft gekozen voor een certificeringsplicht, kentekenplicht, minimumleeftijd en verzekeringsplicht voor elektrische steps, omdat deze voertuigen over het algemeen sneller en zwaarder worden geacht dan elektrische fietsen en er daarom een groter risico is op ongevallen. Het is echter de vraag of deze eisen niet te streng zijn, waardoor mensen minder snel geneigd zijn om LEVs te gebruiken.

Reacties kamerleden

De leden van de GroenLinks-fractie vinden dat de veiligheid van lichte motorvoertuigen en het wegverkeer niet genoeg aandacht heeft gekregen in het verleden, waardoor ongelukken zoals die met de Stint hebben kunnen plaatsvinden. De leden van de SP-fractie verbazen zich over de hoeveelheid werk die de regering steekt in de uitvoering van toelating van LEVs op de openbare weg en vinden het LEV-kader dat aan het wetsvoorstel is gekoppeld niet helder genoeg.

Er worden meerdere vragen gesteld in de tekst. De leden van de SP-fractie vragen bijvoorbeeld waarom voor elektrische fietsen een ander beleid wordt voorzien dan voor de LEVs uit categorie 1b. De regering heeft geen argumenten aangedragen waarom de risico’s met LEVs uit categorie 1b groter zouden zijn dan met elektrische fietsen. De leden vinden dat er te veel extra eisen worden gesteld voor simpele voertuigen als elektrische steps en vragen zich af wat een kentekenplicht toevoegt aan de verkeersveiligheid.

De leden van de GroenLinks-fractie hopen dat met het wetsvoorstel eenduidige procedures worden geschapen die de kans op fouten zoveel mogelijk voorkomen, zonder de innovatie in de weg te staan. Ze zijn van mening dat de regering niet de logische keuze is om een nieuw type voertuig te beoordelen, zoals ook wordt gesteld door de Raad van State. De leden van de GroenLinks-fractie vinden dat er destijds een regelvrije zone is gecreëerd voor lichte elektrische voertuigen en dat daarom de veiligheid van deze voertuigen en het wegverkeer niet genoeg aandacht heeft gekregen.

Conclusie

Er is veel discussie over de veiligheid van LEVs en de procedures rond de toelating van deze voertuigen op de openbare weg. De leden van de SP-fractie vinden dat de regering te veel extra eisen stelt voor simpele voertuigen als elektrische steps en vragen zich af wat een kentekenplicht toevoegt aan de verkeersveiligheid. De leden van de GroenLinks-fractie vinden dat de veiligheid van lichte motorvoertuigen en het wegverkeer niet genoeg aandacht heeft gekregen. Ze hopen dat met het wetsvoorstel eenduidige procedures worden geschapen die de kans op fouten zoveel mogelijk voorkomen, zonder de innovatie in de weg te staan. Er is behoefte aan duidelijkheid en helderheid over de toelatingsprocedures en de eisen waaraan deze voertuigen moeten voldoen om de verkeersveiligheid te waarborgen.

De regering gaat aan de slag om de vragen en opmerkingen van de kamerleden te beantwoorden. Lees hier de uitgebreide notulen voor alle vragen en opmerkingen uit de tweede kamer.

 

Update:

Het kan nog tot 2025 duren voordat het LEV-kader geïmplementeerd is.

Deel dit artikel

Abboneer je op onze nieuwsbrief!

Ontvang maandelijks de laatste updates over elektrische steps in je mailbox.

Gerelateerde artikelen

Elektrische Step kopen?

Wij hebben alle populaire steps op de nederlandse markt geselecteerd en gerangschikt zodat je altijd de perfecte step voor jou kunt vinden.

mearth-electric-scooter-NolhFLrrjb4-unsplash